اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مَّعْرِضُون

اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مَّعْرِضُون

تحلیلی- زندگی دینی، انسانی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی
اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مَّعْرِضُون

اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مَّعْرِضُون

تحلیلی- زندگی دینی، انسانی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی

مواعظ و نصایح

بسمه تعالی


در روایت است یکی از مصادیق مشکات انوار، مؤمن است. المؤمن یتقلب فی خمسة من النور مدخله نور مخرجه نور علمه نور کلامه نور مسیره یوم القیامة الی الجنة نور مؤمن رفت و آمد در نور دارد و متقلب در نور است. در هر وادی که وارد شود نورانی است و با حیرت وارد نمی‌شود. بیرون می‌آید در یک وادی نورانی است با حیرت بیرون نمی‌آید می‌داند چرا این کار را انجام می‌دهد و می‌داند چرا آن را ترک می‌کند. علم و کلام او نور است. همانی که حضرت به عنوان بصری گفت. پیرمرد نود ساله آمد گفت می‌خواهم از علم شما استفاده کنم. شاگردی خیلی‌ها را کردم مالک بن انس و... آمدم سراغ شما. حضرت فرمود اگر علم می‌خواهید العلم نور یقع  فی قلب من یرید الله أن یهدیه. آن علم یک نورانیت است جای خوبی آمدی آن علم در اختیار ماست ما سرچشمه نور هستیم و مشکات انواریم. ما خزان علم الله هستیم ما حملت کتاب الله هستیم. همه معارف پیش ماست و جای خوبی آمدی ولی آن با حرف نیست که من حرف بزنم و تو بشنوی. آن نورانیتی است که باید در قلبت وارد شود آن‌هم کسانی به این نورانیت می‌رسند که خداوند متعال قصد هدایت آن‌ها را دارد.

اگر نورانیت می‌خواهی برو اول عبد شو فإن أَردت العلم فَاطلب أَولا فی نفسک حقیقةَ العبودیة، حقیقت بندگی را پیدا کن و اطلب العلم بِاستعماله عمل کن تا علم بعدی را به تو بدهیم، و استفهم اللَه یفهمک از خدا بخواه این علم با عبودیت و عمل و طلب حاصل می‌شود نه با خواندن کتاب‌ها. پس در کنار آن کارهایی که می‌کنیم باید مهیا شویم که آن علم باطنی را به ما بدهند. اگر مقتل می‌خوانید باید حال مصیبت را از عالم بالا به شما بدهند. یک تجلی از حال امام سجاد در قلب شما پیدا شود. آن‌وقت دهان که باز می‌کنید دیگران از حال شما متحول می‌شوند. اگر دعا می‌خواهید بخوانید باید از عالم والا آن فهم و حال و روحانیت دعای ابوحمزه را به قلبتان وارد کنند. وقتی حرف می‌زنید آن حال باطنی‌ و آن حکمت از زبان‌تان جاری شود. در هر وادی همینطور است. این هم حضرت فرمود من مجال ندارم این حدیث را باز کنم خیلی حدیث عجیبی است. بزرگان شاگردان خود را تأکید به خواندن این حدیث می‌کردند. حضرت فرمود عبودیت شرط رسیدن به معارف ماست، والا چه بسیار کسانی که یک واو و لام در سخنرانی اشتباه نمی‌کنند ولی قلب ظلمانی دارد. فرمود چه بسا کسی که نمی‌تواند مقصودش را به زبان بیاورد ولی قلبش سرچشمه نور است. بنابراین این مسئله دوم است.

بنابراین نورانی شدن و به حقایق رسیدن شرط تأثیر است.


خودت را مالک چیزی ندانی، امور خود را به خداوند تفویض کن، اهل امر و نهی خدا باش

بعد حضرت گفتند بنده شدن یعنی این: 1- خودت را مالک چیزی ندانی 2- امور خود را به خداوند متعال تفویض کن به فکر خودت نباش اگر می‌خواهی به علم برسی کسی که دنبال تدبیر خودش است به نورانیت علم نمی‌رسد انسان اگر خودش را مالک نداند راحت انفاق می‌کند مال من نیست مال اوست فقط مراقب است اشتباه نکند طبق دستور بدهد. اگر امور خودتان را تفویض کردید صبر بر سختی‌ها بر شما آسان می‌شود. کسی که می‌خواهد به علم برسد باید بتواند سختی‌های علم را پشت سر بگذارد 3- فرمود اگر دل مشغولی‌تان امر و نهی خدا شد این مال من و شماست مال من منبری و مال شمای شاعر خوب اهل بیت است دیگر مجال "مراء و مباهات" ندارد؛

حقیقت روضه خواندن آن است که بتوانید آن حالی که در عالم معنوی امام سجاد علیه‌السلام بود را بگیرید و همان را منتقل کنید یعنی بستر انتقال آن حقایقی که در عالم بالا است بشوید به تعبیر دیگر تحمل کنید ولایت معصوم را. اگر حامل ولایت شدید در هر وادی نورانی شدید آن وقت کلام‌تان نور است حرف زدن‌تان نور است.


اهل مناجات و سحر باشید

بنابراین دومین قدمی که باید در این وادی برداریم این است که دنبال این باشیم که معنویت را کسب کنیم اهل بکا و سحرخیزی و خلوت باشیم اهل نشست و برخاست با اهل دل باشیم.

 

یک آقایی نقل می‌کرد از اهل دل بود می‌گفت یکی از هم‌دوره‌های آقای کافی رضوان‌الله تعالی علیه به امام زمان گله کرده بود که من و مرحوم آقای کافی هم‌دوره بودیم با هم به منبر رفتیم و درس خواندیم چطور ایشان این‌قدر نافذ و اثرگذار است و من نه! به او در خواب یا بیداری فرموده بودند که آقای کافی منبر می‌رفت و با پول خود مهدیه می‌ساخت ولی شما می‌رفتید منبر و با پولش از دوبی برای دخترتان جهیزیه می‌خریدید! فرقش همین یک کلمه است

مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت گفتند: دنبال کرامت‌های ظاهری نگردید کرامت یعنی این الآن هم اگر یک جایی نفس آیت‌الله بهجت و یاد ایشان است شیطان به آن‌جا جرأت نمی‌کند نزدیک شود. هنوز هم یادش قلوب را متوجه خدا می‌کند شما می‌توانید این‌گونه شوید شما می‌توانید کاری کنید که در میدان جاذبه‌ی شما شیطان نفوذ نکند. حضرت برای شما ساحل امن و موجی درست می کند که امواج وجودی خودشان را از وجود شما ساطع می‌کنند شیطان محال است در آنجا راه پیدا کند. ولایة علی ابن ابی‌طالب حصنی تنها حصن در مقابل شیطان امیرالمؤمنین و نبی اکرم و اهل بیت و سیدالشهدا هستند شما اگر آن سیر معنوی را بکنید خودتان حصن می‌شوید امواج و نور حضرت در وجود شما ساطع می‌شود استقامت حضرت و سفینة النجاة در شما ساطع می‌شود می‌شوید مستقیم و خودتان می‌شوید کشتی نجات دیگران.

 

عاشورا سیاسی‏ترین فعل امام معصوم علیه السلام

امام علیه السلام ایستاده در مقابل دستگاه بیعت نکرده است تا آخرین قطره خون و اصحاب و اهل بیت دفاع کرده است. این را نگذارید غیرسیاسی شود؛ گاهی اوقات مشکلات اجتماعی که پیدا می‌شود ما احساس می‌کنیم باید خودمان را بکشیم کنار و از کل حکومت دفاع نکنیم این اشتباه است.

تا پرچم حق در دست ولی حق است باید پای این پرچم بایستیم و دفاع کنیم. اشتباه اتفاق می‌افتد بیافتد به ما چه مربوط ما کار خود می‌کنیم ده‌ها نفر اشتباه می‌کنند بکنند تا پرچم حق در دست ولی حق است باید بایستیم و دفاع کنیم.

 

مراقب جاذبه های دنیا باشید!

نعمت‌های دنیا برای همه است برای مؤمن بیشتر از همه. ولی ارزشش را ندارد ماشین 100 میلیونی سوار شویم دارید حلال است گوارای وجودتان باد! ولی این دیگر نمی‌تواند الگوی مردم و جوانان شود. قانع شدید عیب ندارد حلال است اشکال ندارد لذت حلال است! ولی بدانید این با دستگاه امام حسین نمی‌سازد الگو نمی‌شوید یک خواننده‌ی خوب امام حسین باید کشتی نجات و چراغ هدایت باشد. همه چیز او الگو باشد. راه رفتن، خوابیدن، سفر کردن و فریاد زدنش و این وقتی است که شما در این دوجنبه کار کنید 1- عالم به موضوع کار خود شوید و 2- ربانی شوید و شیطان با هیچ چیزی به اندازه‌ی عالم ربانی مخالف نیست.


بزرگترین دشمن اسلام جریان سکولاریسم است

الآن در این فتنه شیطانی دشمن بعضی خیال می‌کنند اگر پهلوی الآن بود الآن هم مثل قبلاً بود متوجه نیستند که آن موقع یک تلویزیون یک کانال سیاه و سفید روزی چند ساعت برنامه داشت الآن دشمن هزاران کانال‌های ماهواره‌ای دارد و در کنار آن شبکه اینترنت اصلاً قابل مقایسه نیست مقدورات دشمن از شما سؤال می‌کنم در همین فتنه‌های اجتماعی خود ما آن کانون‌هایی که قلوب جوانان را نگه داشت ببینید جاذبه‌های دنیا در الآن با سی سال قبل قابل مقایسه نیست اگر چیزی به نام انقلاب اسلامی نبود هیچ مقاومتی در مقابل فتنه کفار نبود چه چیزی قلوب جوانان را نگه می‌داشت؟

آقا با درایت کامل بعد از قصه 2 خرداد دستور دادند هیأت‌ها را فعال کنید و همین‌گونه صحنه را برگرداندند واقعاً یک مداح خوب که این جمع را نگه می‌دارد خودش سفینة‌النجاة است همین‌طوری که مشکات انوار الهی قلب نبی اکرم است قلب امیرالمؤمنین است ولی یک مؤمن چون آئینه‌ی امام زمان است مشکات انوار می‌شود دیگران از نور او استفاده می‌کنند.

به هیچ وجه ما هنوز از انتخابات 84 و 88  پشیمان نیستیم این به معنای این نیست که اشتباهات را هم تأیید می‌کنیم، آن‌جا جریانی بود که انقلاب اسلامی سر یک پیچ پیچید و سکولاریست‌ها را از قطار انقلاب پیاده کرد و باید هم پیاده می‌کرد و امکان پیاده کردنش جزء با این حادثه بزرگ نبود. این یک مسیر حقی بوده است که انقلاب پیش رفته است. تا الآن هم حق است هرگاه هم اشتباه باشد با اشتباه مخالفیم.

 

بخشی از بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد